Forårsturen

Facebookmail

Det var lørdag morgen, og til trods for et adstadigt morgenprogram havde klokken endnu ikke passeret 9, da vi svingede rygsækkene på ryggen. Hoftebæltet blev spændt, og kursen sat sydover langs Moesgaard Strand. Til trods for at de næste 24 timer stod på primitivt mikroeventyr med bivuakovernatning, vejede rygsækkene stadig godt til. Vi skulle nemlig nødigt gå ned på grej i almindelighed og mad i særdeleshed. Der var pakket rigelige mængder protein, pasta og friskbagte baguettes.

På vej nordover på Moesgaard strand

Vejret stod på blå himmel, bagende sol og en let nordøstlig vind. Vi havde ingen planer ud over at gå sydover, til vi fandt en god lejrplads på stranden, smage på så meget af forårets spisekammer som muligt og så i øvrigt bare nyde foråret. Men for nu ikke at falde helt i staver havde vi givet os selv et par små benspænd til turen, nemlig ikke at medbringe andre fyrtøj end ildstål og der ud over intet gasdrevet kogegrej.

Vores rute gik tilfældigt skiftevis på stranden og i kanten af den næsten udsprungne bøgeskov. De friske bøgeblade blev da også turens første snack, og Jakob blev så vild med dem, at han gnaskede det meste af et træ i sig i løbet af formiddagen. Vi ledte længe men forgæves efter skovsyre og måtte tage til takke med lidt frisk skvalderkål.

Friske bøgeblade smager godt

På stranden gik vi i lag med at smage på de forskellige typer tang, vi kunne finde. Smagsindtrykket var varierende fra “smager meget sundt” til “faktisk ret godt”. Vi blev enige om at eksperimentere med at lave tangchips, når vi kom frem til lejren. Det meste bliver jo kun bedre af salt og olie. Når det kommer til tang, er der heldigvis ikke noget at være nervøs for i de danske farvand, her er alle varianter nemlig spiselige.

Nå, men selv den ivrigste naturgnasker bliver jo sulten, og pga. af vores lille benspænd skulle der laves bål, før de medbragte pølser og baguette kunne tilberedes. Når man tilmed skal tænde sit bål med ildstål, er det en rigtigt god ide at have de helt rigtige remedier at tænde op med. Tør birkebark, lidt rådblødt træ, spåner og helt tynde grene.

Der samles optænding

Alle disse gode sager var allerede indsamlet, hvor vi tilfældigt stødte på det, så derfor var det en let sag for Jakob at få bålet i gang, hvorefter fyrmesteren Mads tog over og sikrede det perfekte madbål.

Frokostbålet startes

Ovenpå en tidlig og solid frokost fortsatte turen sydover. Skoven blev smallere og smallere for til sidst helt at forsvinde og erstattes af en eventyragtig sti ned forbi Mariendal og Ejstrup Strand. Lidt over middag svingede vi rundt om den sidste pynt og satte kurser gennem det åbne landskab med udsigt til Norsminde. Vi fandt et godt pausested i solen, hvor vi kunne betragte det forvirrede vand, som lavede rodede hvirvler i tidevandet ved slusen.

Junglestien på vej mod Norsminde

Det var egentlig slet ikke meningen, at vi skulle nå så langt, så nu måtte der laves en plan. Vi kunne fortsætte ud omkring Kysing Næs og håbe på at finde en god lejrplads på stranden der. Vi kunne svinge ind og følge Norsminde Fjord og håbe på at finde en god lejrplads der, eller vi kunne stikke snuden nordover igen og slå os ned på en af de fortrinlige pladser, vi allerede havde spottet på turen ud. Der blev voteret over en is, og udfaldet blev at vende snuden mod nord.

Pause i solen

Vi tog os god tid til pauser og den kølige nordøstenvind mindede os om, at det endnu kun var forår. Det blev til meget jakke på og jakke af igen, alt imens jeg gik og glædede mig over, at lærdommen om at holde sig tilpas påklædt havde sat sig fast i de unge vandrefolk.

Snakken gik om den perfekte lejrplads. Der skulle være et godt sted til vores bivuak med læ og udsigt over vandet. Der skulle være plads til en fin bålplads i strandkanten, og endelig måtte der gerne være en bæk i nærheden, hvor vi kunne hente vand. Vi havde som nævnt allerede spottet et par velegnede pladser på vej ud, så det varede ikke længe, før vi havde indtaget vores overnatningsplads i den sydlige kile af skoven. Den havde alt, hvad en vandringsmand kunne ønske sig og manglede bare lidt blid finpudsning for at være perfekt.

Lejrplads i strandkanten

Der blev samlet nogle store sten til en bålplads, spændt en tarp op med vel tilgjorte træpløkker og et par interimistisk pinde. Vupti var der en lejrplads! Vi slæbte brænde, Mads fik tændt et bål, og den nærliggende bæk sikrede drikkevand i lejren, altså efter en tur gennem vandrenseren.

Jakob renser vand

Der var en fælles rutine over det hele, som vidnede om, at ikke bare jeg men vi havde gjort det mange gange før og vidste, hvad der skulle gøres, før vi kunne slappe af.

Afslapning ved bålet

Med lejren sikret var der tid til at fiske, jagte krabber og fortsætte tanghøsten, mens undertegnede benyttede bålet til at sikre sig turens første kop kaffe. Jeg satte anderledes pris på den, nu hvor den krævede omhu med optænding af bål. Ja, måske smagte den ligefrem bedre, når den ikke bare var brygget på primusen.

Aftensmaden tilberedes

Aftensmaden bestod af rigelige mængder kød, dertil pasta og naturligvis ristet baguette. Til dessert blev der serveret friteret og krydret tang i forskellige varianter, og jeg skal ikke være for fin til at indrømme, at versionerne frembragt, før jeg begyndte at give gode råd, klart var de bedste. Et par marsvin, som legede tæt under land, sørgede for underholdningen under maden.

Tangchips

Egentlig indeholdt proviantposen også et sortiment af bålsnacks, men det nåede vi aldrig til, for ved 19:30 tiden erklærede Mads, at det var tid til at komme i poserne, hvis vi skulle nå at få vores 12 timer i posen. Som sagt så gjort, vi kravlede i poserne, men brugte nu de næste par timer på at ligge og snakke om dagen, fremtidige udfordringer, og hvor fed vores lejr var blevet.

Vores bivuak vendte mod øst, og når solen står op mod en klar himmel kl. 05:50, så er det svært at sove meget længere, særligt når man er gået relativt tidligt i seng. Morgenprogrammet startede derfor ret tidligt, lige med undtagelse af Mads som på forhånd havde gjort det klart, at han ikke så nogen grund til at forlade posen, før der var bål.

Jakob nyder solopgangen

Der sprang gnist, der kom glød, og der blev flamme, og inden længe havde vi et fint morgenbål, hvis første opgave blev at ligge varme til den saliggørende morgenkaffe. Første derefter kunne vi begive os i færd med den sædvanlige nak og æd morgenmad, bestående af en solid kylling og bacon sandwich med en snert af salat, naturligvis smækket sammen i et stykke baguette.

Morgenmaden er klar

Ikke meget kan gøre en så lykkelig som at sidde i strandkanten med morgensolen i ansigtet, alt i mens man indtager en veltilberedt sandwich og friskbrygget kaffe. Nå, men lykken varer som bekendt sjældent ved, og uanset hvor meget man prøver at forhale det, så skal den lejr jo pakkes sammen og bæres videre. Undertegnede forhalede det til det punkt, hvor drengene tissede i bålet og erklærede, at så var der afgang! Tænk, jeg havde helt overhørt de sædvanlige højlydte verbale forhandlinger, når de forsøger at få soveposen tilbage i det alt for lille hylster, havde de overhovedet været der…..jeg var forvirret!

Tid til en gyngetur

Vi vandrede videre langs Moesgaard Strand, og som dagen før vekslede vi mellem strand og skov, som vi fandt det passende. Vi holdt pauser, hilste på et par morgenfriske motionsløbere og mountainbikere, alt i mens vi nærmede os målet. Det blev til i alt 18 km eventyr, før vi ved 10 tiden om formiddagen var fremme ved bilen, og som Jakob sagde, var det et af den slags eventyr, man gemmer på.

Bonusinfo

Du må gerne overnatte på de danske strande, dog ikke i telt eller teltlignende indretninger. Om en bivuak er en teltlignende indretning er vel en definitionssag.

Du må også gerne tænde mindre bål på stranden, men du skal gøre det på sikker afstand af vegetationen. Husk altid at slukke bålet med vand og ikke ved at smide sand på. Nogen kunne komme og træde i det og få alvorlige forbrændinger.

Når du vandre i Danmark er det en god ide at medbringe en vandrenser. På den måde slipper du for at slæbe vand. Læs mere om vandrensning i vores grejguide.

Pakkeliste

• Tarp
  • Sovepose, inderpose og underlag
  • Lille bålgryde, bålpande og rist
  • Kniv, foldesav, økse og ildstål
  • Førstehjælpsudstyr
  • Vandrenser og vandpose
  • Mug, kop, bestik og krydderisæt
  • Fleecejakke, skaljakke, hue og lidt skiftetøj
  • tykke sokker (til om natten)