Kano

Facebookmail

En kano er et fantastisk transportmiddel på åer og søer både i Danmark og i vores skandinaviske nabolande. Den sætter dig fri af det evige fokus på vægt og tillader dig at medbringe mere udstyr, bedre proviant, osv.

Kanotur på Nørreå i Ally

De fleste vælger at leje en kano de få gange, hvor de har brug for en men måske bliver du så bidt af kanosejlads at du selv ønsker at anskaffe en.

Her ser vi lidt på hvad der er vigtigt i valget af en god turkano og afslutningsvis runder vi også sikkerhed ved kanosejlads.

Hvilken kano skal jeg vælge?

Der findes utroligt mange kanoer på markedet og det kan derfor også være svært at finde den rigtige.

Det vi er på jagt efter i en god turkano er primært:

  • God lasteevne
  • God Stabilitet og sødygtighed
  • God siddekomfort
  • Lav egenvægt
  • Robusthed

God lasteevne

En af grundende til at en kano er velegnet til turbrug er at den tillader os at slæbe mere udstyr med end hvis vi f.eks. skulle vandre med det. Derfor er en god lasteevne også en vigtig egenskab ved en god turkano.

image
Klar til afgang med pakket kano

Til turbrugvil vi gerne kunne være hele familien og vores udstyr i kanoen. Derfor er der brug for, at kanoen har en høj lasteevne. For vores familie på fire ser regnestykket nogenlunde således ud:

  • 2 voksne, samlet ca. 140 kg.
  • 2 børn, samlet ca. 80 kg.
  • Lavvu telt, 25 kg.
  • 2 voksenrygsække, samlet ca. 40 kg.
  • 2 børnerygsække, samlet ca. 30. kg.

Totalt ca. 315 kg. og dertil kommer lidt ekstra lejrudstyr. En lasteevne i omegnen af 400 kg er derfor ikke helt ved siden af.

God stabilitet og sødygtighed

I lighed med en kajak kan man helt grundlæggende sige at kanoens stabilitet afhænger af den vandmængde som skal flyttes når den krænges ud af centerposition. Dette illustreres meget godt ved at en cylinder flydende i vand (dem som børnene ofte leger med i svømmehallen) er notorisk ustabil. Det er den netop fordi der ikke skal flyttes vand for at bringe den ud af centerposition.

Skrogprofil, fra venstre oval, V formet og endelig flad bund. de blå pile illustrere hvordan vandet skal flyttes ved krængning.

Går vi fra en cirkel til en oval bliver den straks mere stabil, idet der skal flyttes vand for at bringe den bredere del af ovalen under vandlinjen. Gør vi profilen trekantet eller firkantet bliver den endnu mere stabil, idet der så skal flyttes endnu mere vand for at bringe den ud af centerposition.

Hvorfor er det så at vi ikke altid bare vælger den mest stabile profil? Det gør vi ikke fordi skrogprofilen også har indflydelse på kanoens hastighed og retningsstabilitet.

Kanoens hastighed, eller evne til at glide gennem vandet, er bla. afhængig af hvor stor en kontaktflade den har med vandet. Her vinder den runde skrogprofil, mens den fladbundede profil taber med en stor berøringsflade. V profilen er et kompromis mellem stabilitet og hastighed.

Så vidt stabiliteten, men før vi konkludere på kanoens sødygtighed skal vi lige bevæge os over og betragte skrogfaconen fra siden. Her finder vi en anden vigtig egenskab, nemlig kanoens spring som har indflydelse på sødygtighed og hastighed.

Kanoens skrogfacon

Skrogets spring er afstanden fra bunden af kanoen op til spidsen, eller med andre ord hvor meget kanoen krummer ud af vandet i enderne. Generelt kan man sige at en kano med et stort spring er relativt lettere at manøvrerer og håndtere bølger bedre end en kano med et lille spring. Omvendt er en kanoen med et lille spring mere retningsstabil, hurtigere og mindre vindfølsom.

Kanoer med lille eller ingen spring omtales ofte som fladtvandskano, mens kanoer med udpræget spring omtales som allroundkano. Argumentet bag denne kategorisering er at en kano med spring er bedre til at bryde bølger så de ikke slår ind over kanoen.

God siddekomfort

Ofte sidder vi mange timer i kanoen på tur. Derfor er det vigtigt at man sidder godt og har mulighed for at tilpasse sin siddeposition.

Der er mange måder at sidde i en kano på. Nogle sidder med strakte ben, nogle med bøjede ben og nogle sidder på skråtstillet sæde med knæerne i bunden af kanoen. Kanoens sæde skal derfor kunne vippes så det passer til din siddestilling. Desuden skal det være behageligt at sidde på, evt. supppleret med et skum eller neoprenunderlag.

Lav egenvægt

Når vi er på kanotur undgår vi ikke at skulle håndtere kanoen på land. Det kan være når den skal bæres fra bilen til åen, overbæres forbi strømfald eller dæmninger eller i den mere ekstreme ende når den skal overbæres mellem vandsystemer på fjeldet.

Skal kanoen primært bruges på danske åer og søer med meget begrænsede overbæringer kan du godt leve med en relativt høj egenvægt, men planlægger du at bruge kanoen f.eks. på fjeldet så bliver en lav egenvægt straks mere vigtig. Uanset så er der ikke nogen grund til at slæbe på mere end højest nødvendigt.

Robusthed

En kano til turbrug skal i lighed med vores øvrige turudstyr kunne tåle nogle knubs.

Det som typisk slider på en kano er transport på bil eller trailer, overbæringer og nærkontakt med underlaget når vi skal fra land og på land. Der ud over kan det ikke undgås at vi ind i mellem går på en sten eller lignende under sejlads.

Alt dette skal kanoen kunne holde til og i værste fald skal vi kunne udbedre skader under vejs på tur. Overvej derfor allerede hjemmefra, hvordan reparationer kan udføres og medbring det du skal bruge.

Materialevalg

Hvilket materiale din kano er lavet af er, hvis vi ser bort fra trækanoen, ikke umiddelbart vigtigt for robustheden. Såvel aluminium, glasfiber som plast er udmærkede og robuste materialer, men til gengæld har materialevalget stor indflydelse på vedligehold og egenvægt.

Her under har vi prøvet med en grov sammenligning af de forskellige materialer på parametrene egenvægt, robusthed og vedligehold.

Materiale Egenvægt  Robusthed Vedligehold
Glasfiber x x
Aluminium x
Træ x x x
Plast
Dug

Bemærk at vi har taget dug med i materialelisten ovenfor. Dette dækker over den pressennings-lignende dug som anvendes på en Ally foldekano.

Foldekano (Ally kano)

Vi kan ikke snakke om turkano uden at snakke om Ally kanoen fra Bergans. Det er den ultimative tur- og ekspeditionskano og som det også fremgår af tabellen ovenfor udmærker den sig på såvel egenvægt, robusthed som vedligehold.

En Ally  kano består i korte træk af en kraftig dug, som spændes ud over et skelet af aluminiumsrør. Det kan umiddelbart lyde skrøbeligt, men i realiteten er den utroligt robust og meget let at reparere, hvis uheldet skulle være ude. Kanoen opbevares adskilt i en stor rygsæk, som sagtens kan bæres adskillige kilometer og vejer ca. 20 kg.

Ally kanoen laves i to forskellige udgaver til henholdsvis fladt vand og allround brug. Desuden laves den i forskellige størrelser fra 4,5 meter/ 1-2 personer op til 5,5 meter/4 personer.

Kanoen er konstrueret til ekspeditionsbrug hvilket betyder at den er robust, let at reparere i felten og kan suppleres med diverse ekstraudstyr som f.eks. spraydeck, ekstra sæder og forstærkninger. Tilmed kan hver eneste stump udskiftes og findes som reservedel.

IMG_3849
Klar til afgang med fuldt lastet Ally på fjeldet.

Vi har nu i 10 år benyttet en Ally 16.5 på vores mange ture både i Danmark, Sverige og Norge. Den er blevet samlet og adskilt utallige gange, slæbt over fjeldet og landsat på ugæstfrit underlag.  Til trods for det har vi endnu ikke  udskiftet en eneste stump. Der er ingen tvivl om at Ally kanoen er den ultimative turkano!

Du kan se de forskellige varianter på Bergans hjemmeside.

Sikkerhed

Det første som skal siges om sikkerhed i forbindelse med kanosejlads er at en kano ikke er egnet til sejlads i åbent farvand. Dette af den simple grund at egenredning i en kano er tæt på umuligt og dermed realistisk efterlader dig med den ene mulighed at svømme den ind i tilfælde af kæntring.

At dømme efter hvordan mange ligger og plasker rundt i kanoer langt fra land og de tragiske drukneulykker som desværre forekommer, er det langt fra alle der har forstået dette!

Næst efter altid at have redningsvest på er den vigtigste sikkerhedsregel ved kanosejlads derfor konstant at orientere dig mod land og spørge dig selv “kan jeg svømme kanoen ind herfra?”  Her skal ting som vandtemperatur, vind og strømforhold også indgå i din vurdering. Og husk så at du i tilfælde af en kæntring ikke kun skal kunne redde dig selv i land!

Skulle I tippe rundt er det vigtigt at alt udstyr en bundet fast i kanoen. Dels for ikke at miste det, men også for at sikre opdrift hvis kanoen ender med bunden i vejret.

Husk også at øve jer i kæntring når lejligheden byder sig. Der er ikke noget bedre end at slutte en lang solskinsdag på vandet af med en kæntringsøvelse.